Cookie Preferences

Pascale Naessens en Aramark brengen pure keuken aan huis

Overzicht |  5.4.2021

Aramark heeft de handen in elkaar geslagen met Pascale Naessens, de creatieve duizendpoot die in Belgische gezinnen vooral bekendstaat voor haar succesvolle kookboeken met pure en gezonde gerechten. Onder leiding van chef Rosario Butera stelde Aramark een unieke Paasbox samen. De doos bevatte vier gangen die volledig op de keuken van Pascale Naessens geïnspireerd zijn.

Op restaurant gaan zat er deze Pasen helaas niet in en veel mensen zijn intussen al ruim een jaar van thuis aan het werken. Aramark zocht dus naar een andere manier om gezond en lekker eten tot in de Belgische eetkamers te krijgen. Zo ontstond het idee om een Paasbox te maken, in samenwerking met het boegbeeld van de gezonde keuken: Pascale Naessens. Dankzij haar kookboeken hoort ze bij de best verkopende auteurs van ons land. Ze is overigens niet alleen voedingsexpert, maar zet zich ook in als ceramist en designer om het volledige tafelgebeuren bijzonder te maken.

Met foodboxen had ze voor de samenwerking met Aramark nog niet veel ervaring. “Hoewel ik de vraag al vaker gekregen heb, geloofde ik niet onmiddellijk in de markt van foodboxen. Eigenlijk is het concept vooral onder impuls van de coronacrisis doorgebroken”, zegt Pascale Naessens. “De goede contacten met Aramark gaven me wel meer vertrouwen. Dat heeft zeker ook te maken met de chef, Rosario Butera. Hij heeft een duidelijke visie en begrijpt mijn keuken. Het is altijd fijn wanneer een kok in mijn boeken leest. Rosario spreekt met kennis en kijkt op zijn eigen manier naar eten.”

Ook voor Rosario Butera is het de directe click met Pascale die hem over de streep heeft getrokken. “Als kok kopieer je niet graag gerechten van iemand anders. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nog geen enkel boek van Pascale Naessens in huis had. Maar toen ik haar recepten leerde kennen, begreep ik meteen dat haar gerechten lekker en eenvoudig zijn. Het is een simpele, maar smaakvolle keuken. Ze heeft een visie die voor mij gemakkelijk te omkaderen valt. Vandaag blader ik trouwens nog altijd graag in haar kookboeken. Het is niet moeilijk om bij Pascale inspiratie te vinden.”

360 pompoenen schillen

De Paasbox bestond uit vier gerechten die volledig uit de boeken van Pascale Naessens komen. De uiteindelijke selectie liet ze over aan Rosario Butera. Die koos voor gevulde kalkoen met groenten en champignons als voorgerecht, pittige rode biet met ricotta als tussengerecht, een ovenschotel met lamskotelet en pompoen als hoofdgerecht, en een frambozen cheesecake met een bodem van noten en gedroogde abrikozen als dessert. Start Pullquote snippet, please grab from here, and remove code below.

“Enerzijds wou ik binnen het Paasthema blijven, vandaar de keuze voor lamsvlees. Maar anderzijds mocht het ook wel wat uitdagend zijn en daarom koos ik voor de rode biet, iets wat mensen niet vaak uit zichzelf zouden bereiden of bestellen”
- zegt Rosario

 

Wat je niet in de foodboxen van Pascale Naessens zult terugvinden, zijn pasta en puree. “Onze boxen bestaan uit volwaardige, natuurlijke voeding”, zegt Pascale Naessens. “Pasta en aardappelen geven veel volume, bewaren vlot en zorgen op een relatief goedkope manier voor verzadiging. Wij maken het onszelf moeilijker door voor kwaliteitsvoeding te gaan, zoals verse groenten, vlees en vis.”

De grootste moeilijkheid in de bereiding van de gerechten zit in de volumes van de foodboxen. Alles is door de chefs van Aramark zorgvuldig voorbereid, zodat mensen de gerechten na levering thuis enkel nog even moesten opwarmen. Het Paasmenu werd maar liefst 1.400 keer besteld, waardoor Rosario en zijn team gedurende twee dagen bijna 6.000 gangen hebben bereid. “We hebben 360 pompoenen geschild en gesneden, 1.400 lamskronen gebakken, en 72 kilo champignons in stukken gesneden”, lacht Rosario Butera. “We gaan die pompoenen natuurlijk niet kant-en-klaar kopen. Pascale vindt versheid heel belangrijk en dat proef je uiteindelijk ook op het bord.”

Menu gefotografeerd door Yann Marcalbert | Marketing & Content Manager

 

Nieuwe foodbox op komst

De ervaring met grote volumes is een belangrijke reden waarom Pascale Naessens de teams van Aramark vertrouwde.

“Je hebt een partner nodig die daarmee kan omgaan, zeker als het allemaal vers moet zijn. Het was een fijne samenwerking met professionele en ook creatieve mensen. Want het gaat uiteindelijk niet alleen om de voeding, het moet er ook goed uitzien”,
- zegt Pascale Naessens
“Voor mij is open communicatie erg belangrijk. Ik wil alles weten over de afhandeling en ook horen wat er fout is gelopen, zodat we uit die fouten kunnen leren.”

 

Aramark kreeg bijna uitsluitend positieve commentaren. “Mensen die haar keuken kennen, zeggen dat ze de pure smaak echt konden terugvinden in de foodbox. Pascale weet wat ze wil en legt de lat heel hoog, maar daardoor zijn we er ook in geslaagd om een erg hoog niveau te halen”, zegt Lucas Debleser, Operations Excellence bij Aramark. “Deze samenwerking met Pascale heeft ons een echte boost gegeven. Foodboxen zijn niet onze business en we zijn dan ook fier op het resultaat. We hebben zelfs al plannen voor een vervolg. Hoewel er na corona wellicht minder foodboxen besteld worden, zal het concept populair blijven. Telewerk hoort bij de nieuwe manier van werken en al die thuiswerkers mogen ook lekker en gezond eten.”

Ook de volgende foodbox zal in samenwerking met Pascale Naessens tot stand komen. “De meeste van mijn samenwerkingen met bedrijven ontstaan en moeten nadien de kans krijgen om te groeien. Aramark is helemaal meegegaan in het verhaal dat ik wil vertellen. Daarmee is de basis dus gelegd”, besluit Pascale Naessens. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd …