Cookie Preferences

The Braine, het nieuwe restaurantconcept van Aramark

Overzicht |  5.26.2021

The Braine, gelegen in het Parc de l'Alliance in Braine-l'Alleud, is een gloednieuw restaurantconcept. De eetgelegenheid, die voor iedereen toegankelijk is, brengt verschillende soorten gerechten samen voor verschillende momenten van de dag. Een unieke dienst op een unieke plaats!

Dit unieke idee kwam van Sophie Rousseau, Business Development Manager bij Aramark: "Aramark had vroeger op deze locatie een bedrijfsrestaurant dat alleen tijdens de middaglunch geopend was. Ik maakte daar regelmatig gebruik van en realiseerde me dat we hier veel kansen lieten liggen. Denk maar aan een ontbijt, de bioscoop hier in de buurt, grootouders die op woensdagnamiddag met hun kleinkinderen even gaan wandelen, professionals die tussen twee vergaderingen even een pauze nemen of de files willen vermijden, een afterwork drink of de maaltijden 's avonds. Ik bedacht daarom een concept dat toegankelijk was voor alle type gebruikers, met zeer ruime tijdslots en zeer uiteenlopende consumptienoden."

Zonder wachtrijen dankzij technologie

Het duurde een jaar om het project uit te werken. "Een van de grootste uitdagingen was het managen van de rij wachtenden aan de toonbank en aan de kassa's, zodat hun maaltijd warm bleef," zegt Sophie. "Technologie heeft ons geholpen om dit aspect te optimaliseren. Klanten kunnen aan de toonbank bestellen, maar kunnen hun bestelling ook (vooraf) doorgeven via terminals en een speciale app. Via schermen in het restaurant houden we ze op de hoogte wanneer hun bestelling klaar is. Ze hoeven dus niet meer rechtstaand te wachten. Klanten kunnen ter plaatse eten, in de zaal of op het terras, maar ze kunnen evengoed hun koffie of maaltijd afhalen."

 

Strakke planning en toekomstgericht

Sébastien Mahovald, District Manager bij Aramark, volgde het project heel strikt op, coördineerde de werf samen met de architect en controleerde de aanbestedingen. Hij was verantwoordelijk voor de ruwbouw en de inrichting van restaurant en keuken. "Mijn grootste uitdaging was om met de verschillende partners de juiste aanbiedingen te selecteren. Maar ik moest er ook voor zorgen dat het werk werd uitgevoerd volgens de vooropgestelde eisen en binnen het budget en deadlines, terwijl ik ook toekomstgericht moest denken," zegt Sébastien. "Wij hebben nu bijvoorbeeld vier terminals geïnstalleerd, maar de hele infrastructuur is al gepland om, indien nodig, er nog eens vier bij te plaatsen.” Komt daarbij ook het feit dat elke klant ook via zijn smartphone kan bestellen en betalen. (foto's door Yann Marcalbert)

 

Bereide gerechten à la minute

Rosario Butera, Culinair Adviseur en Executive Chef bij Aramark, heeft geholpen bij het samenstellen van het culinaire aanbod. "Van bij het begin was onze aanpak om een verscheidenheid aan gerechten aan te bieden in dezelfde ruimte, maar met verschillende kraampjes. Zo kan de consument die regelmatig terugkomt, met de verschillende keukens kennismaken: streetfood, traditioneel, Aziatisch, Italiaans... Wij streven ernaar om de trends van vandaag te volgen, maar ook om ons aanbod in de toekomst gemakkelijk te kunnen aanpassen aan toekomstige trends. Wij zullen bijvoorbeeld niet lang twijfelen om een traditioneel Italiaans gerecht, zoals spaghetti bolognaise, om te toveren in een meer verfijnd en veelgevraagd streetfoodgerecht. Show cooking is een ander belangrijk aspect in het concept. We werken heel transparant. We laten de klant zien dat wij met verse producten werken en dat de gerechten à la minute ter plaatse worden bereid.” Bij elk kraampje kan de klant kiezen uit gerechten die de chef heeft samengesteld, of gerechten die hij zelf kan samenstellen: salades, hamburger, sandwich, Poké bowls, ...

De Chef Rosario Butera die voortdurend nieuwe recepten creëert. (foto's door Yann Marcalbert)

 

Foodmarkt met themakramen

The Braine is gebouwd rond een zogenaamde foodmarkt met vier themakraampjes. The Jet Lag richt zich op de Aziatische keuken, met wokken, ramen, poké bowls... The Pop Kitchen is geïnspireerd door de populaire keuken, vooral gegrild vlees en de klassieke Belgische en Franse keuken. The Nonna's belichaamt dan weer de traditionele Italiaanse keuken in de vorm van een trattoria, terwijl in The Greenery alles draait rond groenten, met onder meer soepen en allerlei salades. De Barista grenst aan de foodmarkt en is als koffiebar de ideale plek voor het ontbijt, een broodje tijdens de lunch of een versnapering in de namiddag (pannenkoeken, wafels...). Centraal speelt de tapasbar Vert de Verre de kaart van de gezelligheid, met gerechten om te delen en een mooie bier-, wijn- en cocktailkaart. "Ik liet me inspireren door mijn vele reizen om deze culinaire reeks te creëren, waarbij ik de gerechten een twist heb gegeven zodat ze in het concept van The Braine passen," voegt Rosario eraan toe.

Een plek waar iedereen zijn eigen sfeer kan kiezen om te lezen, elkaar te ontmoeten of gewoon te ontspannen. (foto's door Yann Marcalbert)

 

Een sterke identiteit

Om dit door Sophie bedachte concept leven in te blazen, gaf Sébastien het restaurant een eigen identiteit. Een grote uitdaging! The Braine is nu een sterk merk met duidelijke branding. Zelfs de glazen en borden dragen het logo! Het is een volwaardig restaurant, geen bedrijfsrestaurant. "We hebben het geluk dat we dicht bij de stad liggen en toch ook landelijk, vlak bij een waterpoel en een groene ruimte. Het is een zeer rustgevende en inspirerende plaats, met voor elk wat wils in de verscheidenheid van het aanbod. De naam The Braine verwijst niet alleen naar de locatie, maar ook naar een veelheid van punten die met elkaar in verbinding staan", besluit Sébastien.

 

Het terras is al open, dus kom zeker langs.